TBB'NİN AÇTIĞI DAVADA DANIŞTAY, TRAFİK KAZALARINDA ORİJİNAL PARÇA YERİNE "YENİDEN KULLANILABİLİR PARÇA" İLE ARAÇ TAMİRİNE İMKAN VEREN DÜZENLEME İLE HESAPLAMA YÖNTEMLERİNE İLİŞKİN BAZI MADDELERİN VE BAZI EKLERİN YÜRÜTMESİNİ DURDURDU.
TBB'nin açtığı
davada Danıştay, trafik kazalarında orijinal parça yerine "yeniden
kullanılabilir parça" ile araç tamirine imkan veren düzenleme ile
hesaplama yöntemlerine ilişkin bazı maddelerin ve bazı eklerin yürütmesini
durdurdu.
Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından hazırlanarak, 20 Mart 2020 tarih ve
31074 sayılı Resmi Gazetet’de yayımlanarak yürürlüğe giren, “Karayolları
Motorlu Araçlar Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası Genel Şartlarında Değişiklik
Yapılmasına Dair Genel Şartlar” başlıklı Tebliğin bazı maddelerinin Anayasa'ya,
Karayolları Trafik Kanunu'na, Avukatlık Kanunu'na, Hukuk Muhakemeleri Kanunu'na
aykırı olduğu gerekçesiyle iptali talebiyle Türkiye Barolar Birliği tarafından
açılmıştı.
Danıştay 8. Dairesi’nin 31.03.2021 tarih ve 2020/6493E. sayılı kararı ile
“davalı idare tarafından, sigorta ilişkisinin tarafı olmayan ve doğrudan zarar
gören 3. kişilerin araçlarında meydana gelen hasarın rızaları alınmaksızın
yeniden kullanılabilir parça ile değiştirilmesine imkan tanınarak yasal bir
dayanak olmaksızın mülkiyet hakkına kısıtlama getirildiği” gerekçesiyle dava
konusu Tebliğ'in "yeniden kullanılabilir parça" ibaresinin
yürütmesinin durdurulmasına karar vermiştir.
Ayrıca “öncelikle Kanun'la düzenlenmesi gereken bir hususta ilk elden
davalı idarece düzenleme yapılmasında hukuka uyarlık bulunmamakta olup Genel
Şartlar'ın dava konusu Tebliğ ile değişik
- A.5. maddesinin 1. fıkrasının (a) bendinde yer
alan "bu Genel Şart ekinde yer alan esaslara göre" ibaresinin,
- A.5. maddesinin 1. fıkrasının (c) bendinin
birinci cümlesinde yer alan "bu Genel Şart ekinde yer alan esaslara
göre" ibaresi,
- A.5. maddesinin 1. Fıkrasının “Kaza nedeniyle
mağdurun tedavisinin tamamlanması sonrasında yetkili bir hastaneden
alınacak sağlık kurulu raporu ile sürekli sakatlık oranının
belirlenmesinden sonra ortaya çıkan ve tıbben gerekli olan bakıcı
giderleri bu teminat limitleri ile sınırlı olmak koşuluyla sürekli
sakatlık teminatı kapsamındadır. Kaza nedeniyle mağdurun sürekli iş
göremezliği bu teminattan karşılanır.” şeklindeki ikinci ve üçüncü
cümlesinin,
- B.2. maddesinin 2.1. fıkrasının “Eşdeğer veya
yeniden kullanılabilir parça ile değişim mümkün olduğu halde, sigortacının
bilgisi ve onayı dahilinde olmadan orijinal parça ile onarım sağlanır ise
sigortacının sorumluluğu, sigortacının kaza tarihi itibarıyla benzer
hasarlardaki onarım uygulamasına göre, eşdeğer veya yeniden kullanılabilir
parça bedeli ile sınırlıdır. Sigortacı bu paragraf kapsamındaki henüz
tamire başlanmadan önce yapılan başvuru sonucu onaya ilişkin tercihini
hasar ihbar tarihini takip eden üç işgünü içinde onarım merkezine veya hak
sahibine bildirmediği durumda onayı olduğu varsayılır. İspat yükümlülüğü
sigortacıya aittir.” şeklindeki üçüncü paragrafının,
- Genel Şartlar'ın değer kaybı tazminatı, destekten
yoksun kalma tazminatı ile sürekli sakatlık tazminatının kapsam ve
mahiyetleri ile hesaplama yöntemini düzenleyen "Ek:1 Değer Kaybı
Hesaplaması"nın kısmının kısmının "Formül" başlıklı 1.
maddesinin (Baz Değer kaybı=Aracın Rayiç Değeri x %19; Total Değer
Kaybı=Baz Değer Kaybı x Hasar Boyutu Katsayısı x Araç Kullanılmışlık
Düzeyi (Km) Katsayısı; hesaplama yöntemine ilişkin çizelgeler) ve
"Teminat Dışında Kalan Haller" başlıklı 2. maddesine eklenen "Yabancı
plakalı araçların Türkiye'de karıştığı kazalarda yabancı plakalı araçlar
için yapılan değer kaybı talepleri" ifadesini içeren 8. fıkrası ile
"EK:2 Destekten Yoksun Kalma Tazminatı Hesaplaması" ve
"EK:3 Sürekli Sakatlık Tazminatı Hesaplaması"nın yürütmesinin
durdurulmasına karar verilmiştir.
https://d.barobirlik.org.tr/2021/20210921_danistaykarar.pdf
https://d.barobirlik.org.tr/2021/20210921_tbbdavadilekcesi.pdf